Herpes i øjet

Forum for søde mennesker med et sår på læben
Besvar
Stump

Herpes i øjet

Indlæg af Stump »

Jeg har ved øjenlæge fået konstateret at jeg har herpes i øjet, og jeg har en teori om at det kan være smittet fra en veninde som havde glemt at fortælle mig at hun havde haft Herpes i underlivet. Jeg har været på en kur med diverse øjendråber og salver som skulle smøres på indersiden af øjenlåget. Det har fjernet bylderne som jeg havde haft på hornhinden, men jeg er senere blevet meget i tvivl om hvorvidt jeg kan smidte andre via sex. Jeg har ikke haft nogen som helst symptomer på pikken eller andre steder på kroppen, men har læst mig frem til at Herpes kan ligge sig i dvale inde i nervesystemet for senere at gå i udbrud igen.. Kan herpes "vandre" fra øjet til andre dele af kroppen?

Ud over det, så har øjenlægen sagt at jeg helst ikke må gå med kontaktlinser og skal gå med briller igen. Hvor stor skade kan det gøre hvis man bruger kontaktlinser i ny og næ. Jeg dyrker en hel del ekstremsport hvor det ikke er muligt at bruge briller, så ville der ske ret meget ved at tage kontaktlinser på igen?

Håber at der er nogen der kan hjælpe. Det er ikke ret nemt at finde informationer om sygdommen når det har sat på hornhinden.

pandabjørn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. maj 2011, 18:02

Re: Herpes i øjet

Indlæg af pandabjørn »

herpes kan sagtens vandre sig rundt omkring i kroppen - hvis jeg ikke tager fejl .
jeg mener, at når man har haft herpes på hornhinden (som jeg selv har haft) så er det en skidt ide at bruge kontaktlinser fordi du har fået en rift på hornhinden og brug af kontaktlinser forværrer riften. Men nu er det over 8 år siden jeg fik det af vide.

gæst

Re: Herpes i øjet

Indlæg af gæst »

Hvis du kun har herpes i øjet, er der ikke umiddelbart nogen grund til at frygte at smitte andre genitalt. Det er sandt, at herpes kan smitte fra et sted på kroppen til et andet, men !!!kun hvis der er direkte kontakt mellem de to steder!!!. Dvs. hvis du gnider dig i øjet og så rører ved et andet sted, hvor du har en rift - så kan virus gå gennem riften og inficere dig f. eks. på fingeren eller hvor du nu rører ved dig selv med den finger, du har gnedet øjet med.

Jeg har selv været ude for at blive smittet TIL øjenlågene FRA kinderne ved at have grædt længe. Så vandrede virus ad vandvejen over huden, så at sige. Herpes breder sig i det hele taget lettere, der hvor der er vådt. Men det var som sagt også direkte kontakt. Heldigvis er der jo langt fra skridtet til øjet.

Så det jeg vil anbefale dig er: lad være med at gnide dig i øjnene og så røre dig andre steder uden at have vasket hænder. M.a.o.: væn dig til altid at vaske hænder, når du har rørt ved det øje, der har været konstateret herpes i. For der kan altid være smitte, også når du ikke har symptomer. Men der er dog langt større risiko for smitte ved udbrud.

Derudover skal du altså ikke bekymre dig ang. smitte ved sex. Lad bare ikke folk kysse det pågældende øje. Og lad være med at røre ved dem eller dig selv, hvis du har rørt ved øjet. Vask hænder efter berøring af øjet. Det er sådan set det hele.

Jeg synes ikke personlig, du skal tage risikoen med kontaktlinser, når øjenlægen fraråder det. Synet skal du passe på! Du skal gøre alt, hvad du kan for at undgå udbrud på øjet igen. Det er simpelthen ikke risikoen værd.

Kan du måske overveje at dyrke sporten helt uden briller eller linser, og så leve med, at du ser uskarpt? Ellers ved jeg, at der også findes noget, der hedder særlige sportsbriller, som sidder fast på hovedet på en anden måde, så de ikke er så upraktiske som almindelige briller. Prøv da at undersøge det!

Og held og lykke, jeg håber du slipper for flere udbrud.

Et andet råd: Det kan måske være godt for dig at dryppe øjet med saltvand hver dag - det desinficerer nemlig. Og kan så måske hjælpe lidt med at holde virus væk. Man kan købe saltvandsampuller på apoteket. (Du skal ikke blande noget saltvand selv eller sådan noget - alt, hvad der kommer ind i øjet, skal være sterilt.)

Kristian
Samaritan
Samaritan
Indlæg: 36
Tilmeldt: 26. jan 2008, 12:16

Re: Herpes i øjet

Indlæg af Kristian »

Hej.
Hvis du har det i øjet ville jeg overveje at spise enten aciclovir eller valaciclovir for at forhindre evt. udbrud. Du skal snakke med din læge om det.

Salver har blandede effekter. Flere rapportere at det nogen gang kun gør det værre.
Piller vil kunne forhindre et udbrud helt, hvis de spise tids nok.

Jeg tror grunden til at alle ikke bare spiser piller er at der naturligvis er del bivirkninger, og man generelt helst vil undgå at spise piller helt generelt.
Jeg havde en periode hvor jeg fik mange udbrud, og valgt så at prøve piller istedet, for salve virkede slet ikke på mig.
Startede med Aciclovir, og jeg fik kløe og udslæt på hele overkroppen. Så det måtte jeg droppe.
Skiftede så til Val-aciclovir. Det havde ingen bivirkninger. Men det koster ca. 1.000 for en pakke med 50 piller. Så dem får man kun recept på hvis man ikke kan spise de andre.

Man skal dog ikke tro at val-aciclovir er langt bedre. Det er det ikke, men fordi det stof åbenbart optages lettere, kan man nøjes med at spise mindre, og dermed undgå bivirkerne, hvis man det.

Besvar